Girişimci olmak riskli ve uzun bir yoldur, girişiminizin başarıya ulaşıp ulaşmayacağını kestirmek oldukça zordur. Ancak fikrinizin işe yarar olup olmadığını ve uzun vadede karlı bir işletmeye dönüşüp dönüşmeyeceğini öğrenebileceğiniz yollar mevcut. Girişim fikrinizi test etmeniz için 8 adımlık bir liste hazırladık.
Girişimciler eskiden piyasaya sürecekleri ürünün talep edilip edilmeyeceğini bilmeden yüklü miktarda yatırım yaparak ürün geliştirirlerdi. Günümüzde bu süreç tamamen değişmiş durumda, pek çok girişimci ilk olarak ufak miktarda ürünü tüketicinin kullanımına sunarak piyasanın tepkisini ölçüyor.
Eğer ürün tutarsa üretim aşaması için yatırım yapıyor. Girişiminizin kuruluş aşamasında tüketiciyle etkileşime girmek, iş fikriniz ve ürününüz ile ilgili geri dönüş toplamak ayaklarınızın yere basmasını sağlar. Ufak bir yatırımla girişiminiz ve ürününüzle ilgili paha biçilemez veriler toplayabilirsiniz, iş fikrinizin ne kadar tutacağını görebilirsiniz.
Cloudnames’in kurucu kadrosu 50 den fazla girişimde bulunup, piyasaya yüzlerce ürün sürmüş bir kadro. Sizin için kurucu kadromuzun deneyimlerininden yola çıkarak, girişim fikrinizi test edebilmeniz için sekiz maddelik bir liste yaptık.
[include-page id=’18540′]
1-Güvendiğiniz Bağlantılarla İş Fikrinizi Paylaşın
Yeni şirketinizi kurmadan önce, iş fikrinizi güvendiğiniz bağlantılarınızla paylaşmanız çok önemli geri bildirimler almanızı sağlayacaktır. Fikrinizin çalınacağını düşünmeyin, geri bildirimler girişiminizi, ürünlerinizi ya da hizmetlerinizi geliştirmenizde kritik rol oynar.
Girişimcilik tekrarlanabilir ve ölçeklenebilir bir iş modeli kurmaktır. Paçaları sıvamadan önce piyasanın arz ve talep durumunu değerlendirin. Sunmaya hazırlandığınız ürünün ya da hizmetin talebi olmama durumu olduğunu unutmayın.
Eğer etrafınızda tanıdığını girişimci yoksa, sosyal medya üzerinden deneyimli girişimcilere ulaşabilirsiniz. Özgüven çok önemlidir dolayısıyla size faydalı olacağını düşündüğünüz kişileri araştırın ve randevu almaya çalışın. Cloudnames olarak yeni girişimcilere mentorluk yapmaktan mutluluk duyuyoruz, eğer isterseniz bizimle iletişime geçebilirsiniz.
2-Rakiplerinizi Tanıyın
Rakiplerinizi Google ya da sosyal medyadan kontrol edebilirsiniz. Sizinkine benzer sayısız fikrin olduğunu göz önünde bulundurun. Benzer ürün ya da hizmetlerin piyasada olması iş fikrinizin kötü bir fikir yapmaz. Piyasada sizinkine benzer ürün ve hizmetlerin olması kurulu bir market olduğunu ve hazır bir talep için ürün ya da hizmet sunacağınız anlamına gelir.
Piyasadaki benzer ürün ya da hizmetlerden daha iyi hale nasıl gelebilirsiniz? Ürününüzün ya da hizmetinizin tüketiciler tarafından tercih edilmesini sağlayacak farklı bir özelliği var mı? Piyasada benzer ürünler ve hizmetler varken bu gibi sorular sormanız çok önemlidir, tüketicilerin tercihi haline gelebilmek için piyasadaki ürün ve hizmetlerin önüne geçmek gerekir.
Başarılı girişimlerin hepsi piyasayı kökünden salladığını unutmayın, Uber, Airbnb hatta Google bu durumun en iyi örneklerinden. Bazen kendinizi geliştirmenin en iyi yolu rakiplerinizi takip etmektir.
3-En Sade Ürünü Tasarlayın (MVP)
Tüketicinin ürün ya da hizmette ihtiyaç duyduğu minimum özellik üzerinde düşünmek çok önemlidir. Mükemmel ürünü tasarlamaya çalışırken talebi olmayan bir ürüne yatırım yapmış olma ihtimaliniz çok yüksek.En sade ürünü tasalardıktan sonra ürünün bu halini satın almaya istekli müşteriler bulmanız lazım.
MVP hakkında daha fazla bilgiyi Yalın Girişimcilik ile ilgili yazımızda bulabilirsiniz.
4-Geri Bildirimler Önemlidir
En yalın ürünü tasarladıktan sonra potansiyel müşterilerle iletişime geçip fikirlerini sormanız gerekir. İdeal olanı ürününüze ya da hizmetinize para vermeye istekli müşterilerle fikrinizi geliştirmenizdir. İlk müşterilerinizden onlar için çok önemli olan özellikleri öğrenin ve ürününüze ya da hizmetinize ekleyin.
Geri bildirimler işletmeniz için hayati öneme sahip, bu yüzden geri bildirimleri dikkate almalısınız. Geri bildirimleri test süreci olarak görmenizde fayda var, müşteri geri bildirimden elde edeceğiniz verileri hiç bir test ile öğrenemezsiniz. Müşterilerin geri bildirimlerini iş modelinizi daha da geliştirmek, ürün ve hizmetlerinizi iyileştirmek için kullanın.
Bu sayede çok para harcamadan kısa sürede girişiminizin başarıya ulaşıp ulaşmayacağını anlayabilirsiniz. Ayrıca müşteri geri bildirimler üzerinden ürününüz ya da hizmetiniz için gerekli değişiklikleri yapabilirsiniz.
5-Başarısız Olma İhtimalinizi Göz Önünde Bulundurun
Pek çok girişimci başarısız olmayacağını düşündüğü için başarısız oluyor. Fikriniz iyi olabilir unutmamanız gerekir ki iyi fikirler de başarısız olabilir. Dolayısıyla başarısız olmanıza sebep olabilecek unsurları görebilmeniz için gözlerinizi açmanız lazım.
İşinizin başarısız olmasına sebep olabilecek unsurlar üzerinde düşünmeniz ve düşünürken gerçekçi olmanız gerekir. Başarısızlık sebeplerini sıralayıp güvendiğiniz bağlantılarınızla ve ilk müşterilerinizle paylaşın, geri bildirimlerinin işletmeniz için çok önemli olduğunu unutmayın.
Karşınıza çıkabilecek büyük engeller varsa, bir süreliğine fikrinizi kenara koyabilirsiniz ya da geliştirip farklı bir şeye dönüştürebilirsiniz.
6-Müşteri Kazanım Maliyetinizi (CAC) Hesaplayın
Yeni müşteri kazanmanın maliyeti işinizin devamlılığı için kritik bir önem taşıdığını unutmayın. Müşterilerinizin ödeme istekliliği ürününüzü almalarını sağlayacak en önemli etkendir, ürününüz potansiyel müşterilerin ödemek istediğin fiyattan pahalıysa iş modeliniz problemli demektir.
Sosyal medya ağları ve çevrim için pazarlama müşteri kazanımı maliyetini hesaplamanın en etkili yollarından birisidir. Düşük bütçelerle hedef kitlenize ulaşan reklam kampanyaları düzenleyebilirsiniz.
Girşimizine yatırım yapıcak yüklü paranız ya da arkanızda güçlü bir yatırımcı desteği yoksa, ilk müşterinizden kazandığınız para müşteriyi kazanmak için harcadığınız parayı karşılamalıdır.
7- Hesabınızı Düzgün Tutun
Eğer girişiminizin yatırımcı desteğine ihtiyacı varsa, en ince detaya kadar hesaplamanız gerekir. Müşteri kazanımının masrafı (Customer Acquisition Cost) haricinde o müşterinin size ne kadar para kazandıracağı da önemlidir. Müşterinin yaşam süresi değeri (Customer Lifetime Value) hesaplamanız gerekir.
Üyelik sistemiyle mi çalışıyorsunuz? yoksa müşterilerinizin zaman içerisinde tekrar ve tekrar alacağı bir ürün mü satıyorsunuz? müşterilerin yaşam süresi değeri sektörden sektöre değişmektedir. Müşterilerinizle konuşun sektörü inceleyin ve müşterilerin yaşam süresi değerini hesaplayın.
Potansiyel yatırımcılar müşteri yaşam süresi değerinin müşteri kazanım değerinden daha yüksek olduğunu kanıtlamanız durumunda yatırım yapmaya daha sıcak bakabilir.
Yalın girişimler, yatırımcıların dikkatini daha çok çekiyor. Nedenleri bu makalede; Yatırımcı yalın girişimi tercih ediyor.
8-Daha Çok Deney Yapın
Bulut teknolojisi uygun fiyatlara en yalın ürünün ortaya koyulması için uygun bir platform sağlıyor. Sosyal medya pazarlamasıyla potansiyel müşterilerinizi kolaylıkla hedefleyen kampanyalar düzenleyebilirsiniz. Bu kampanyalar geleneksel pazarlama kanallarından çok daha ucuzdur.
Potansiyel müşterilere ulaştıktan sonra iş modelinizin her aşamasını test edebilirsiniz. Müşteri segmentlerinizi, satış kanallarınızı test etmenizde fayda vardır piyasa ihtiyaçlarını karşılayabilecek ürünü üretmenizde önemli rol oynar.
Cloudnames’te ne yapıyoruz
Cloudnames çevrimiçi kanallarda en iyisini yapabilmeniz için ihtiyacınız olan her şeyde yardımcı olabilir, tüm dijital stratejinizi, web sitenizi, sosyal medya profillerinizi, dijital pazarlamanızı ve tüm karmaşık teknik detayları online kazancınızı etkili biçimde büyütmek için yönetebiliriz.
Web sitenizin yönetimini devralıyor ve düzenli aralıklarla güvenlik ve güncelleştirilmesini de sağlıyoruz. Arama Motoru Optimizasyonu, Arama Motoru Pazarlama, Sosyal Medya Pazarlama ve ihtiyacınız olan diğer tüm Dijital pazarlama kampanyalarında sizlere yardımcı olabiliriz.
[include-page id=’18540′]
İlginizi çekebilecek diğer makaleler
- Etkili zaman yönetimi için 5 faydalı öneri
- Girişiminizin değerini nasıl belirlersiniz
- Girişimcilikte yönetim ve Liderlik
Girişimcilik ile ilgileniyorsanız lütfen blog sayfamızı takip edin. Fikirlerinizi test etmek için kullandığınız yöntemler var mı? Lütfen yorum köşemize yazarak bizi bilgilendirin ve aşağıdaki ikonu tıklayarak makalemizi arkadaşlarınızla paylaşın. Unutmayın paylaşmak önemsemektir!