Geçtiğimiz 10 yılda sosyal medya hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline geldi. Akıllı telefonlarımızdan, tabletlerimizden ve diz üstü bilgisayarlarımızdan sosyal medyaya her an bağlıyız. Günün her saati arkadaşlarımızla sosyal medya üzerinden haberleşip, düşüncelerimizi paylaşıyoruz. Sevdiğimiz markaları takip ediyoruz hatta günlük haberler için bile sosyal medyayı kullanıyoruz. İşte bu hızlı yaygınlaşma geleneksel medya sektörünü olumsuz etkiledi.
Tim O’Reilly, O’Reilly Medya’nın kurucusu, 2004’te bizi “WEB 2.0” terimiyle tanıştırdı. O’Reilly’nin ortaya attığı terim kullanıcılar tarafından üretilen içeriğin öneminini ve kullanıcıların birbirleriyle etkileşime girebilmesinin önemini vurguladı. Sosyal Medya bu tanımın etrafında gelişti.
Linkedin, YouTube,Facebook ve Twitter gibi internet siteleri sosyal medyayı oluşturmaktadır. Sosyal medyanın yükselişi geleneksel kitle iletişim araçlarını -özellikle basın-yayın organlarını- oldukça etkiledi, bu durumun sebebini görebilmek için sosyal medya ve kitle iletişim araçları arasındaki temel farklılıkları ortaya koymak gerekiyor.
[include-page id=’18540′]
Farklılığı Tanımlamak
Kitle iletişim araçlarıyla ilgili yapılan en genel hata, basın-yayın organlarından ibaret olduğu düşünülmesidir. Basın-yayın organları kitle iletişim araçları içerisinde büyük yer kaplar ancak kitle iletişim araçları basın-yayın organlarından ibaret değildir. Bu yazımızda kitle iletişim araçlarını, medya sektörüyle limitli bir bağlamda kullandık.
Geçtiğimiz 10 yılda, sosyal medya hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline geldi, her geçen gün daha fazla insan sosyal ağlara katılıyor, içerik üretiyorlar ve diğer insanlarla etkileşime giriyor.
Sosyal Medya’ya doğru evrimleşme
Geçtiğimiz yüz yıl kitle iletişim araçlarının hakimiyetiyle geçti, bireylerin ve organizasyonların sesi haline geldi. Ayrıca popüler kültürü fazlasıyla etki altında bıraktı, bu yüzden kitle iletişim araçları ana akım medya olarak da bilinir. İçerikler çoğunluğun görmek, duymak ve okumak istediklerine göre üretilir.
Basın-Yayın, tartışmalı konularda kamuoyu oluşturmak, mevcut kamuoyunu şekillendirmek için her zaman kullanılmıştır. Bu güç etik olmayan şekillerde kullanılmıştır, kitle iletişim araçları siyasi propaganda için en etkili araç olarak kabul edilir, özellikle de savaş zamanlarında, dolayısıyla tarafsızlığını kaybedip belli bir amaç için kullanılmıştır.
Ayrıca basın-yayın organları için reklam geliri sorunsalı söz konusudur. Reklamlar kitle iletişim araçlarının Ana gelir kaynaklarından birini oluşturduğu için, reklamveren şirketlere karşı tarafsız olmama durumu daima endişe sebebi olmuştur.
Geçtiğimiz 20 yılda internet, kitle iletişim araçlarının esas fonksiyonunu sekteye uğratmaya başladı. Özellikle web 2.0 terimi iletişim tarihinde bir kilometre taşı olarak değerlendirilebilir. İnternet ve sosyal medyanın yükselişi kitle iletişim araçlarını ve özellikle medya sektörünü kimsenin ön göremediği şekilde etkiledi.
Herkesin gazeteci olabileceği bir çağda yaşıyoruz. İnternet erişimi ve mobil cihazlar her an her yerde canlı yayın yapabilmemize izin veriyor. Bu imkan sosyal medya üzerinden başka insanlarla iletişime geçip etkileşime girmemize izin veriyor.
Bugün, şirketler bile bireyler gibi sosyal medyayı kullanıyor. Mckinsey’in yakın zamanda yaptığı araştırmaya göre, küresel ölçekte firmaların %83’ü en az bir sosyal medya kanalını kullanıyor.
Massachusetts Dartmouth Üniversitesinin Piyasa Araştırma Merkezi’nin yaptığı araştırmaya göre, Fortune 500 listesindeki firmaların %73’ünün Twitter hesabı var.
Geleneksel Medya Ölüyor Mu?
Bu sorunun cevabı şimdilik hayır. Uluslararası medya istihbarat grubu iSentia’nın araştırmasına göre medya sektörü gündem belirleme de ve haber üretiminde hala lider, tabi ki bu değişmek üzere.
Pew Araştırma Merkezi’nin 2013 yılı “Medya Sektörünün Durumu” isimli raporuna göre medya sektörünün yaptığı haberlerin kalitesi ve sayısı düşmüş durumda. Bu durumda Medya sektöründeki şirketlerin küçülmeye gitmesi oldukça etkili.
Aynı raporda, haberlerin internet üzerinden takip edilme oranının ciddi oranda arttığını belirtiliyor. Günümüzde daha fazla insan haberleri takip etmek için mobil cihazlarını kullanıyor.
Eşsiz Bir Fırsat
Sosyal medya işletmelere ve müşterilere gerçek zamanlı etkileşime girme şansı verdiği için, eşsiz bir fırsat sunuyor. Firmalar ve markalar sosyal medyada müşterileri tarafından açıkça eleştirilebiliyor. Ayrıca müşteriler sevdikleri markalara sosyal medya üzerinden daha kolay ulaşabiliyor. İnternette var olmak önemli ancak sosyal medya da var olmak firmalar ve markalar için çok daha önemli hale geldi.
Sosyal medya müşterilerle iletişim kurabilmek için çok faydalı ve çok gerekli. Sosyal medya üzerinden gündemi takip eden insan sayısı yıllar içinde kayda değer oranda arttı ve artmaya devam ediyor. Özellikle genç kuşaklar sosyal medyayı daha etkin şekilde kullanıyor.
Sosyal medyanın önemini fark eden firmalar içerik editörleri istihdam ediyor. İçerik editörlerinin varlığı kaliteli içeriğin önemini ve ilgi çekiciliğini kanıtlıyor. Potansiyel ve mevcut müşterilerle firmalar arasında etkileşim oluşturmak için ilgi çekici içerikler çok önemli.
Düşük kaliteli içerikler olumsuz bir imaj oluşturur ve potansiyel müşterileri kaçırır.
[include-page id=’15348′]
[include-page id=’18540′]
İlginizi çekebilecek diğer makaleler
- Şirketlerin ömürleri neden kısalıyor
- Sosyal medya Pazarlamasının işletmelere maliyeti
- İnternette başarıyı yakalamanız için 5 önemli adım
Dijital Medya ve Sosyal Medya iletişimi ile ilgili haberler ile ilgileniyorsanız lütfen blog sayfamızı takip edin. Yeni medya sizin kullanıcı tecrübelerinizi nasıl değiştirdi? Lütfen yorum köşemizden bizi bilgilendirin ve aşağıdaki ikonu tıklayarak makalemizi arkadaşlarınızla paylaşın. Unutmayın, paylaşmak önemsemektir!