Etkili bir pazarlama kampanyası elde etmek için, öncelikle ilk adımınız hedef kitle belirlemek olmalı. Pazarlamacılar olarak kazanç elde edebilmek için, ürün tanıtımlarına başlamadan önce hedef kitlenizi iyi tanımalı, onların davranışlarını iyi ölçmelisiniz. Takipçilerimize bir mesaj verirken, doğru tonu ayarlamak, ve doğru teklif dilini yakalayabilmenin hayati bir önemi bulunuyor. İzleyicinizi yansıtan bir mesaj kaygısı da aynı doğrultuda önemli olduğunu unutmayın. Peki sizin marka mesajınız ne durumda?
Her bir topluluğun, farklı ilgi alanlarına, farklı davranış biçimlerine sahip grupları kendi içerisinde barındırmasını anlayabiliyoruz. Kitlelerin yanlış hedeflenmesi oldukça nadir görülen bir durum. Zamanlama ise yine aynı doğrultuda önemli, çünkü haber akışı içerisinde kaybolup gitmek kadar daha kötü bir şey olamaz herhalde.
İlk defa dijital pazarlama hedeflerine yönelen pek çoğunuz; neden kadın ve erkekler birbirlerinden farklı tepkiler veriyor, neden belirli türde kişilerin ilgisini çekebilirken diğerleri ilgilenmiyor, ya da takipçiler neden sunduğunuz tekliflere cevap vermiyor gibi pek çok zorlukla karşılaşmış olmalısınız.
Tüketici davranışını anlamak, satın alma sürecinin etkisini farkına varmayı olanaklı hale getirir. İnternet kullanıcılarından gelen ilgi alanları ve tüketim bilgilerine bakarak bugün bizler, bu insanların ne düşündüğünü, nasıl hissettiğini ve ürün ile hizmetler arasında nasıl karar kıldıklarına dair bir fikir elde edebiliyoruz. Bu türde bir bilgi ile etkili bir şekilde pazarlama stratejilerinizi geliştirebilir ve böylelikle tüketicileriniz tarafından arzu edilen bir marka haline gelebilirsiniz.
İşin doğrusu, insanlar beklenmedik bir şekilde hareket edebiliyor. Fakat, biz pazarlamacılar için oluşturulan analiz araçları ile hedef kitlemizi zaman içerisinde daha iyi tanıyarak, daha net kategorileyebildiğimiz kitleleri hedefleyebiliriz. Örneğin, Social Media Today– tarafından yürütülen bir araştırmanın sonucunda erkekler ürün fotoğrafları paylaşma söz konusu olduğunda daha hevesli davranırken, kadınlar özdeyişler ya da manzara resimleri paylaşmaya daha yatkın olduğu ortaya çıktı.
Bu bilgi, bilinen sosyal davranış biçimleri ile birebir örtüşebildiğini söylersek yanlış olmaz ki bu da çok önemli. Çünkü, özellikle cinsiyet, yaş ya da ilgi alanları gibi kategorilerde teklif yapıyorsanız, bu veri bilgileri dahilinde daha etkili kampanyalar yaratabilirsiniz . Bu yöntem ile öyle kampanyalar hazırlayabiliriz ki aldığınız sonuçlar sizi şaşırtır!
İnternet üzerinden sağlanılan verilerden ortaya çıkan diğer bir ilgi çekici bulgu ise, erkeklerin genellikle resim paylaşımında bulunurken, kadınların daha çeşitli içerikler paylaşmaya eğilimli olması, ki bu pazarlamacılar için harika bir bilgi. ‘Gilette’ markasını ele alalım örneğin; Protector 6 Gamble (P&G) gibi çok uluslu bir şirketin sahip olduğu Gilette, erkekler için güvenli bir traş deneyimi sağlayan bir marka. Bunun yanında ise pek çok kişisel bakım ürünleri de müşterilerinin ilgisine sunmaktadır.
Kişisel bakım ürünlerine de odaklanan Gilette’in pazarlama stratejisi, tıraş ürünlerinin de ötesine geçti ve akıllıca bir hamle ile kampanyalarını, müşterileri olan bu erkek kullanıcılar ile duygusal bir bağ kurmaya odaklanmasını sağladılar.
Gilette’in yıllar içerisinde “Bir Erkeğin Elde Edebileceğinin En İyisi” adlı sloganının modernizasyonu da söz konusu oldu. Markanın arkasındaki fikir babaları “O An” adı altında başka bir fikir ile bir kampanya ortaya koydular ki bu da günümüz erkeklerinin değişimlerini iyi gözlemlediklerini bize gösteriyor.
Müşterilerinizin davranışlarını ölçerek, sahibi olduğunuz iş alanınızın güçlü ya da zayıf oldukları yönlerini de anlamanızda size yardımcı olacaktır. Bu çalışma, rakiplerinizin önüne geçmeniz adına yeni pazarlama ve iş stratejilerinizin peşinden koşmanız için de ayrıca iyi bir yol olarak karşımıza çıkıyor.
Önde gelen diğer büyük markalarda olduğu gibi, Gilette de pazarlama stratejilerini doğru belirleme adına elde ettikleri verilere güveniyorlar. Erkek cinsiyetinin ihtiyaçlarını karşılayan bu şirket, uluslararası çapta binlerce erkek üzerinden pek çok araştırma yürütmekte ve sonuçlar gösteriyor ki, kendinden oldukça emin olanlarının bile hayatlarının farklı dönemlerinde güvensizlik hissedebiliyor.
İyi haber ise, sizinle aynı sektörde iş yapan çoğu şirketin kendilerine ait ve sizin de yararlanabileceğiniz büyük çapta bir veri kaynağı barındırması. Start-up şirketleri, var olan bu verileri kendi kampanyalarında kolaylıkla etkili hale getirebilirler. Sadece google’layın yeter!
Gilette, erkeklerin kendilerine olan güveni yerine getirmeye yardımcı olacak ürünlere yöneldiğini ve en iyi olan, öne çıkan ve en iyi performans sağlayanları seçtiklerini belirtiyor. Gilett’in genel başkan yardımcısı, Brand Franchise Leader‘i Peter Clay’in bu konuyla ilgili şöyle de bir demeci bulunuyor:
“Söz konusu kampanya, ‘Bir Erkeğin Elde Edebileceğinin En iyisi’ kampanyamızın bir devamı niteliğinde. Erkek bakımı alanında global liderlik elde etmemizde bu stratejimiz bize destek oldu ve 600 milyon erkeğin Gilette ürünleri kullanarak güne başlamasını sağlayarak aramızdaki bu duygusal bağı daha da güçlendirmemizi sağladı”.
Sadece bu da değil; Gilette, kadın tüketici pazarına da el attı. Ürünlerine ‘Gilette Venus” adını vererek kısa bir sürede popüler hale gelmeyi başardılar. Sadece tek bir ürün kampanyası başlatmanın da önüne geçtiler. Kampanyalarında ise ‘Samimiyet de sizsiniz bilgelik de; zarafet ve cesaret de sizinle doğdu. Ne ‘eğerler’, ne ‘amalar’, sadece ‘dayanışma’” mesajını vurguladılar.
Sadece bu da değil; Gilette, kadın tüketici pazarına da el attı. Ürünlerine ‘Gilette Venus” adını vererek kısa bir sürede popüler hale gelmeyi başardılar. Sadece tek bir ürün kampanyası başlatmanın da önüne geçtiler. Kampanyalarında ise ‘Samimiyet de sizsiniz bilgelik de; zarafet ve cesaret de sizinle doğdu. Ne ‘eğerler’, ne ‘amalar’, sadece ‘dayanışma’” mesajını vurguladılar.
Video kampanyası; yaşamlarının her alanında toplum tarafından içine yerleştirildikleri ‘kutu’lardan çıkmaları için onları cesaretlendiren sözler dile getiren genç bir kadının yanında; spor yapan, kitap okuyan, kahkahalar atan ve müzik aleti çalan farklı gruplardaki kadınların yer aldığı görsel bir şölen izleyicilerine sunuyor.Kampanyanın ardındaki mesaj ise önemli: Kadınlar (ve erkekler) toplumsal cinsiyet rolleri adı altında toplum tarafından oluşturulmuş duvarları aşmak için hep birlikte çabalamalı.
Dijital pazarlama, bizim tercih ettiğimiz bir tanıtım seçeneğidir ve konu, geniş çevrelere ulaşmak olduğunda ise rekabetin yoğun olduğu bir platformdur. Fakat, güçlü bir sosyal medya pazarlama planı ve internet ortamında iyi oluşturulmuş bir sanal varlık, müşterinin ilgisini çekmek adına hayati bir önem taşır.
Göz önünde bulundurmanız gereken bir diğer şey ise, kampanyanızın sadece bir ürün sunumundan çok daha öte bir anlam ifade etmesi. Kampanyanızın sosyal sorumluluk bilinci de aynı şekilde özümsenmeli. Müşteri ve çalışanlarını memnun kılmak adına ‘Adil Ticaret’i bir teşvik olarak kullanan pek çok şirket ile karşılaşabiliyoruz.
Bu ilişki örneği, tatmin edici ihtiyaçlar, deneyimler, hizmetler ve ürünlerin nasıl kullanıldığına (ya da elden çıkarıldığı) dayanmaktadır. Müşteri davranışı sadece birey ile bağlantılı değil, ayrıca belirli türde tüketici gruplarını da kendi içinde kapsamaktadır.
Amerikan bir kahve şirketi olarak, %100 Etik Kaynaklarla ayakta duran kahve çiftlikleriyle bir gelecek kurmayı hedeflemiş kahve evi zinciri Starbucks örneğine bir bakalım.
Starbucks yetkilileri, etik ilkeler dahilinde kullanılan kaynaklara, istismar edilmemiş satın alma uygulamalarına; çiftçilik desteğine; ekonomik, sosyal ve çevresel standartlara; endüstri birlikteliğine ve toplumsal gelişim programlarına kadar kapsamlı bir şekilde etik değerlerle işlerini geliştirme ve yaygınlaştırma eğiliminde olduğunu görüyoruz. Aynı konu üzerine hassasiyete sahip topluluklar kurma adına tüm bun hususlar, pazarlama kampanyalarında ayırt edici satış noktası olarak kullanıldı.
Ürün kullanımı ya da ticaret standartı üzerine, bu bilgi oldukça kullanışlı. Sonuç olarak bu bilgiler, daha fazla tüketim için ürünlerin gelişmesine etki edebilmektedir. Bu trendlerin belirlenmesi ve pazarlama eforlarının bir parçası olarak kullanılması hem ürün ve/veya hizmetlerin gelişmesinde hem de tüm satış aktivitelerinize değer katmasında, hem de gelirinizi artırmada size yardımcı olacaktır. Buradaki mesele müşteriyi güçlendirmek, ve olabildiğince makul bir düzeyde onların ihtiyaçlarını karşılamaktır.
[include-page id=’18525′]
Müşterileriniz için neyin uygun olacağını da düşünmeniz gerekli. İletmek istediğiniz mesaj nedir? Daha güçlü takipçi topluluğu oluşturmak adına neler yapıyorsunuz? Sadece bu da değil, aslında her bir gönderi, Tweet ya da Snap ile aynı anda pek çok farklı gruplarda insanlarla konuşmakta ve iletişim kurmaktasınız.
Her içeriğin tüm grupların ilgi alanı dahilinde olamayacağı için, sizi pazarlama hedeflerinize ulaştıracak hedef kitle gruplarıyla uyumlu pek çok farklı çeşitte içerik oluşturduğunuzdan emin olun. Dersinize iyi çalışın, ya da belirli türde kampanyaların amaçlarına ulaşması adına, var olan veri sonuçlarından faydalanın. Cinsiyet, yaş, lokasyon, ve daha fazlasınının da içerisinde olduğu kategorizasyonlara ayrılmış toplulukların, içeriğinizle nasıl ilişki kurduğunu ölçün.
Cloudnames olarak ise bizlerin, bir tek mesajımız var, o da; Herkes, ama herkes işinin en iyisi olabilir! Ve bizler, işinizi dijital platforma taşımanız adına sizlere blog sayfamızdan ücretsiz olarak edinebileceğiniz değerli bilgiler sunuyor, start-up’lara ve girişimcilere bu şekilde destek oluyoruz. Bütçeniz ne olursa olsun, kendi işinizi kurmak gibi bir hayaliniz varsa, size destek olmak için bizler buradayız!
Cloudnames olarak bizler, yeni ve potansiyel müşterilerimiz ya da izleyicilerimizle iletişim kurmadan önce pek çok sayıda faaliyet alanını göz önünde bulunduruyoruz. Demografimizi iyi anlayabilmek ve onu doğru şekillendirmemizde bize yardımcı olan emarelerden olan lokasyon, eğilim, sosyal topluluklar ve ilgi alanları üzerine çalışıyoruz. Sizin de strateji ve hedefleriniz, bu belirli hareket sahaları üzerinden tanımlanmalı.
Kategoriye ayrılmış izleyicilere ulaşmada, yürüttüğümüz pazarlama süreçleri hem etkili hem de karlı. Bizler, etkileşimin anahtar nitelikte olduğunun farkındayız. İşletmeniz ve internet üzerindeki varlığınızı geliştirmenin en iyi yolunun, müşteriler ile iletişimde kalmaktan ve sosyal ağ ile mobil teknoloji olanaklarından faydalanarak markayı geliştirmekten geçtiğini biliyoruz.
[include-page id=’18540′]
Cloudnames’te ne yapıyoruz
Online platformda en iyisi olmanız için gereken her şey için Cloudnames size yardımcı olabilir. Dijital hesaplarınızı, web sitenizi, Sosyal Medya Pazarlama ve diğer tüm karmaşık teknik detayların sizin yerinize yönetimini devralabilir, gelirinizi arttırmak üzere etkili bir büyüme adına size yardımcı olabiliriz.
Web sitenizin yönetimini devralıyor ve düzenli aralıklarla güvenlik ve güncelleştirilmesini de sağlıyoruz. Arama Motoru Optimizasyonu, Arama Motoru Pazarlama, Sosyal Medya Pazarlama ve ihtiyacınız olan diğer tüm Dijital pazarlama kampanyalarında sizlere yardımcı olabiliriz.
[include-page id=’18540′]
Cloudnames olarak sloganımız “paylaşmak önemsemektir” bu yüzden Sosyal Medya Pazarlama’da başarılı olmak adına ihtiyacınız olan her şeyi kapsayan bir rehber hazırladık. Ücretsiz bir kopyasını hemen şimdi bu linkten indirebilirsiniz.
İlginizi çekebilecek diğer makaleler
- Marka kimliğinizi nasıl geliştirirsiniz
- Blogger’ların en iyisi siz olun
- Logonuz dijital pazarlama için ne kadar önemlidir?
Dijital Pazarlama ve e-ticaret konuları ile ilgileniyorsanız, lütfen blog sayfamızı takip edin. İşletmenizi e-ticaret platformuna taşımak ister misiniz? Lütfen yorum köşemizden bizi bilgilendirin ve aşağıdaki ikonu tıklayarak makalemizi arkadaşlarınızla paylaşın. Unutmayın, paylaşmak önemsemektir!